Öppettider idag

John Scott: 11.30 - 24.00
Se alla öppettider »

Adress

Södra Hamngatan 2
Tel: 031-80 75 50031-80 75 50
Hitta hit / Karta

Lunchmeny
Boka konferens

Fürstenbergska galleriet

Vår största lokal, en lokal som är något utöver det vanliga. Här hålls det i stora fester, middagar och bröllop lika ofta som det är frukostseminarium och konferenser.


Max antal: 120 pers
Mått/Storlek: 113 m2
Utrustning: Projektor, högtalare och Wifi

Läs mer

~~
”Frihet! Låt hvar och en måla hvad han vill! Portätt, genre, landskap.
Verlden står ej still – framåt, och det goda segrar alltid, förr eller senare.
Ensidighet och misströstan äro den föråldrade Konservatismens bästa bundsförwandter.”


Så skrev Pontus Fürstenberg i ett brev till Carl Larsson den 2 april 1902. Det var i slutet av Pontus liv; åtta dagar senare skulle han gå bort. Han ville in i det sista slå ett slag för den samtida konstens förmåga att bryta mot konventioner och kasta sig in i ett nytt sekel.

 

Högst upp i Fürstenbergska palatset låg Sveriges första privata konstgalleri, öppet för allmänheten. Galleriet stod klart 1885 och fylldes med konst av den tidens största samtidskonstnärer. Anders Zorn, Bruno Liljefors, Carl Larsson och Ernst Josephson är bara några av de namnkunniga konstnärer som fanns representerade, konstnärer vi fortfarande förknippar med en guldålder i vår konsthistoria.

De 223 röda ramar som nu pryder galleriets väggar symboliserar de 223 konstverk som en gång fanns här och testamenterades till Göteborgs Museum vid Pontus Fürstenbergs bortgång 1902. Med utsikt över Brunnsparken och Johannastatyn som delvis finansierades av Fürstenberg, är detta än idag ett praktfullt rum tillägnat skönhet, gemenskap och fest. Här har det skrivits historia, och vi ser fram emot att ännu fler historier och minnen skapas och delas här.

Skulptören Per Hasselberg fick uppdraget att smycka konstgalleriet med skulpterade takdekorationer. Som den moderne man Pontus Fürstenberg var, ville han att de skulle skildra den tidens tekniska och vetenskapliga landvinningar: elektriciteten, telefonin, dynamiten, magnetismen, ångkraften och fotografin. Medan Hasselberg stod för den skulpturala formgivningen lät han sina konstnärskollegor ansvara för målerierna på kartuscherna i stuckaturen. Det var alltså många inblandade i galleriets visuella tillkomst: Per Hasselberg, Carl Larsson, Georg Pauli och Hugo Salmson och flera andra.

En ögonvittnesskildring från öppnandet av galleriet: ”… nu stod jag därinne i detta vackra, med prakt utan öfverlastning, rikt men icke bjert eller tungt inredda konstgalleri, som utgör förverkligandet af egarens dröm från många år.”

Om väggarna i Fürstenbergska palatset kunde tala skulle vi nog få veta både det ena och det andra om Pontus, Göthilda och deras konstnärsvänner. Vilka skämt roade Ernst Josephson makarna med vårvintern 1884? Hur uttryckte Karl Nordström sin sorg över vännen Per Hasselbergs bortgång? Vad sa Pontus i sitt tal till Göthilda på hennes 50-årsfest? Att de ofta hade roligt är ett som är säkert. Ernst Josephson skriver till Hasselberg: ”Det går muntert till däruppe, må du tro, och Pontus håller skrattmusklerna igång med sina hokus pokus-skoj, friskare än vanligt.”

Richard Bergh blev vansinnig över konstsamlingens planerade flytt från Fürstenbergska palatset. För att inte tala om konstnären Karl Nordström som inte skrädde orden: ”O, sancta simplicitas. O, dumhet, du är stor i Norden! Måtte fan ta er alla Göteborgsbrackor och den nya donerade orkestern blåsa fanfarer vid avfärden!” Konstsamlingen är kvar på Göteborgs konstmuseum, men stämningen och magin Fürstenbergs och konstnärerna lämnade efter sig i huset har återbördats till staden och göteborgarna. Och det skulle nog varken Richard Bergh eller Karl Nordström haft något emot.

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev