Öppettider idag

John Scott: 11.30 - 24.00
Se alla öppettider »

Adress

Södra Hamngatan 2
Tel: 031-80 75 50031-80 75 50
Hitta hit / Karta

Lunchmeny
Boka konferens

 

Natteffekt

Skapande lokal, där du ser ut över Göteborgsvimlet samtidigt som du reser flera år bakåt i tiden. Lokalen passar lika bra för konferens som ett slutet mingel eller middag. 

Max antal:32 pers
Mått/storlek: 4,95*6,20m (31m2)
Utrustning: Projektor, högtalare och WiFi

Läs mer

~~
“I norden är konsten icke en produkt af lyckan utan af längtan”


Vem skulle yttra dessa ord om den nordiska konstens drivkraft, om inte en av ledarna för opponentrörelsen, Richard Bergh. Och vilken tavla kunde bättre beskriva denna längtan som var så typisk för det nordiska måleriet än hans ”Nordisk sommarkväll”, målad 1899-1900. Målningen blev konstnärens mest berömda och fick dessutom stor internationell spridning under 1980-talet genom den amerikanska utställningen ”Northern Light”.

”Nordisk sommarkväll” kom att bli ett av de sista förvärven i paret Fürstenbergs stora konstsamling. Pontus Fürstenberg var överförtjust i tavlan och snålade inte när tavlan skulle säljas. ”4000 kronor” föreslog Richard Bergh med darrande stämma. ”Jag skall gärna betala 6000 kronor!” utropade Pontus och kunde därmed runda av sina år av samlande och mecenatskap med en tavla som har blivit en sinnebild för de ljusa sommarkvällarna i norr.

”Nordisk sommarkväll” är även inspirationskälla till ett av våra vackra rum som vetter mot Brunnsparken. En iscensättning och återskapare av den romantiska sommarnatten, som stilfullt och med en klang av bitterljuvt vemod skildrar en hundraårig längtan om det nordiska skymningsljuset. Ett utmärkt rum för att resonera och filosofera, drömma och briljera, utbyta känslor och minnen.

 

För många är Anders Zorn mest känd för sina badande kullor och den voyeuristiska blicken som kamoufleras av den oskuldsfulla miljön i Dalarna. Men Zorn var en världsresenär som nådde stor internationell framgång redan under sin levnad. En av få bland opponenterna som korsade Atlanten och där gjorde sig ett rykte. Inte minst skvallrar de brev han skrev hem till Fürstenberg om detta. På de olika hotellen och konstnärsklubbarna i Amerika har han skrivit på brevpapper som tydligt anger vilken världsmedborgare han hade blivit.

Men även en berömd och förmögen konstnär kunde komma med mössan i hand, tiggandes pengar. Med självdistans och humor skriver han till Pontus Fürstenberg: ”Jag har börjat flera bref till Eder men ej afslutat dem. De började alltid med någon begäran, och så har jag blygts. Men jag kommer alltmer underfund med att till mitt kall hör tiggeri.”

Till hans kall hörde naturligtvis även det ständiga sökandet efter fängslande motiv, som oavsett om de föreställde hans hustru Emma, en hamn i Alger eller en rödklädd nattfjäril, alltid sjuder av stämning. ”Natteffekt” blev särskilt väl mottagen av konstkritiken i Berlin när den ställdes ut på Internationale Kunstausstellung 1896. Målningen beskrevs som ett ”bländande färgcapriccio, något så fulländat pikant ha icke ens fransmännen…”. Eftersom detta konstverk gjorde sådan succé i Berlin var det inte förvånande att Pontus Fürstenberg såg till att köpa det till sin nu mycket ansenliga konstsamling i Göteborg.

Anders Zorn var på många vis giganten bland konstnärsvännerna kring Fürstenberg. Han prisades och rosades ständigt och blev till skillnad från Ernst Josephson inte refuserad på Parissalongen utan belönad med medalj för sin virtuosa penselföring som alltid tycktes falla kritikerna i smaken. Till och med hovet lyckades han tjusa och fick många beställningar som porträttmålare av flera kungligheter.
 

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev