Öppettider idag

John Scott: 11.30 - 24.00
Se alla öppettider »

Adress

Södra Hamngatan 2
Tel: 031-80 75 50031-80 75 50
Hitta hit / Karta

Lunchmeny
Boka konferens

Nordisk sommarkväll

Ljus, luftig lokal som passar sig för allt från konferens
till lunchdragningar och härliga privata festmåltider.

Max antal: 40 pers
Mått/storlek: 4,90x7,50m (37m2)
Utrustning: Projektor, högtalare och Wifi

Läs mer

~~
“I norden är konsten icke en produkt af lyckan utan af längtan”


Vem skulle yttra dessa ord om den nordiska konstens drivkraft, om inte en av ledarna för opponentrörelsen, Richard Bergh. Och vilken tavla kunde bättre beskriva denna längtan som var så typisk för det nordiska måleriet än hans ”Nordisk sommarkväll”, målad 1899-1900. Målningen blev konstnärens mest berömda och fick dessutom stor internationell spridning under 1980-talet genom den amerikanska utställningen ”Northern Light”.

”Nordisk sommarkväll” kom att bli ett av de sista förvärven i paret Fürstenbergs stora konstsamling. Pontus Fürstenberg var överförtjust i tavlan och snålade inte när tavlan skulle säljas. ”4000 kronor” föreslog Richard Bergh med darrande stämma. ”Jag skall gärna betala 6000 kronor!” utropade Pontus och kunde därmed runda av sina år av samlande och mecenatskap med en tavla som har blivit en sinnebild för de ljusa sommarkvällarna i norr.

”Nordisk sommarkväll” är även inspirationskälla till ett av våra vackra rum som vetter mot Brunnsparken. En iscensättning och återskapare av den romantiska sommarnatten, som stilfullt och med en klang av bitterljuvt vemod skildrar en hundraårig längtan om det nordiska skymningsljuset. Ett utmärkt rum för att resonera och filosofera, drömma och briljera, utbyta känslor och minnen.

I ”Nordisk sommarkväll” lät Bergh sina goda vänner prins Eugen och operasångerskan Karin Pyk stå modell. Bergh gjorde en oljeskiss av Pyk i Assisi i Italien vilken senare samma år målades in tillsammans med prinsen i Sverige. En sekelskiftesvariant av Photoshop, med andra ord. Även om Richard Bergh fann inspiration till den svenska naturromantiken under sina vistelser i Italien var det inte den sydeuropeiska växtligheten som imponerade på konstnären. I Florens lär han ha utbrustit vid åsynen av de italienska pinjeträden och cypresserna: ”Nej gran och fur, de äro av samma virke som min egen släkt – vi äro bröder”.

Målningen innebar ett genombrott för sekelskiftets stämningsskapande naturromantik som lika gärna kunde framkallas ur minnet som det aktuella ögonblicket. I ett brev från Ekholmsnäs på Lidingö där scenen i ”Nordisk sommarkväll” målades, skriver Richard Bergh om minnet: ”Här är också gudavackert – just den natur, som jag älskar och som jag levat i som barn, varenda färgskiftning har minnen med sig.”

Om Pontus Fürstenberg var den generöse mecenaten så skulle Richard Bergh kunna beskrivas som den uppmuntrande fadern. Med sin ledande ställning i Opponentrörelsen var han inte bara en stark röst i den samtida konstdebatten utan också ett stort stöd för många av sina konstnärskollegor. Med respekt och beundran uttalade han sig om deras verk och stöttade särskilt dem som mötte tvivel från konstpubliken och kritikerna.

Ett par år efter att Richard Bergh hade sålt sin målning till Fürstenberg kunde han ödmjukt konstatera att den konstkamp som Opponenterna hade drivit till slut hade fått fäste i den svenska konsthistorien: ”en konst som har rötter i jorden, ja kanske, hvem vet, också i folkets hjärtan.”

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev